סינוור מפסק מגן/ מפסק פחת RCD Blinding

תקציר של סינוור מפסקי מגן RCD בין TYPE A ל-TYPE B

מבוא: ציוד אלקטרוני הפועל בצורה תקינה יכול לייצר זרם זליגה לקרקע במתח ישר (DC)
מטעני רכב חשמלי (EV) הם מקור נפוץ לזרם זליגה DC, מפסקי מגן מסוג A (Type A RCDs) מספקים הגנה מפני זרמי זליגה AC
אך לא מפני זרמי זליגה DC מה שעלול להוביל לתופעה שנקראת “סינוור” (Blinding).

תופעת הסינוור: כאשר מצטבר זרם זליגה DC שעובר דרך מפסק מגן מסוג A, קיים סיכון לסינוור שבו המפסק לא יפעל כראוי בגלל רוויה של סלילי ההפעלה שלו, משמעות הדבר היא שהמפסק לא יגן כראוי על המעגלים שהוא אמור להגן עליהם.

הגנה מפני זרם זליגה DC במעגל הטעינה:

  • מפסקי מגן מסוג B (Type B RCDs) מספקים הגנה מפני זרמי זליגה DC ניתקים כאשר זרם זליגה DC חורג מסף מוגדר מראש,
    כמו למשל 60mA עבור מפסק רגישות 30mA.
  • מפסקי מגן מסוג B מיועדים להיות קו ההגנה הראשון למטעני EV, פועלים כראוי בנוכחות זרמי זליגה DC.

סינוור של מפסקי מגן במעלה הזרם:

  • הצטברות זרמי זליגה DC ממספר מפסקי מגן מסוג B עלולה לסנוור את מפסקי המגן מסוג A במעלה הזרם אם היא חורגת מ-6mA לפי תקן IEC 61008-1. זהו סיכון כאשר יש מספר מטעני EV המחוברים למערכת.
  • שימוש במפסקי מגן מסוג B במעלה הזרם עשוי להיות יקר מדי בייחוד במערכות גדולות. לכן, מפסקי מגן מסוג A המותקנים במעלה הזרם בשילוב עם מערכת מערכת EV לזיהוי זליגה בעמדת הטעינה הוא פתרון מוצלח
  • קיימים אך פחות נפוצים נפסקי מגן מסוג A המותאמים לעבודה בנוכחות זרמי זליגה DC.

פתרונות לסינוור במפסקי מגן במעלה הזרם:

  • חברת Terasaki מציעה סדרה של מפסקי מגן מסוג A (CBR) אשר עמידים בפני תופעת הסינוור עד 200mA של זרם זליגה DC.
  • מפסקי מגן מסוג B מספקים הגנה במעלה הזרם למטעני EV ומתאימים לעבודה בנוכחות זרמי זליגה DC. (ובכך ניתן לוותר על התקן הזליגה)

התמונה לקוחה מאתר: https://circutor.com/en/articles/why-should-i-protect-my-facility-with-type-b-earth-leakage-protection/

כתיבת תגובה